I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

lördag 29 januari 2011

Tips

Jag ägnar min lördag kväll åt att transkribera intervjuer... det är en tidskrävande process men jag har ett litet tips till andra i min situation. Hittade ett gratisprogram på nätet, Express Scribe, som är ett perfekt uppspelningsverktyg och som läser de flesta format. Den stora fördelen jämfört med andra program jag har provat är att det går att programmera "hot keys", dvs tilldela specifika knapptryckningar/kombinationer specifika kommandon, t.ex. Spela upp, Stop, Backa 5 sekunder, Spola fram etc. Dessa hot keys fungerar även när programmet ligger i bakgrunden, t.ex. om man har ett word-dokument framme som man skriver i. I många andra program måste man växla mellan skrivprogrammet och uppspelningsprogrammet vilket är sjukt frustrerande. Smidigt att det är så enkelt att backa 5 sek också, i andra program jag provat råkar man lätt backa alldeles för långt fastän det är just de där 5 sekunderna man vill åt för att komma in rätt i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar