I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

måndag 3 januari 2011

Countdown!

Nu är det mindre än 48 timmar kvar tills jag sitter på planet så nedräkningen har börjat på allvar. Igår hade jag lite avskedshäng med några vänner hemma hos mig. Det var väldigt mysigt och det gläder mig i själen att ha så fina människor i mitt liv. Gjorde även min sista dag på jobbet igår, det känns förstås konstigt men jobbet finns ju kvar när jag kommer tillbaka. Hade ganska kort om tid mellan jobb och besök så jag, Karo och Ziizoo stressade som idioter för att hinna fixa lite tilltugg. Karo ordnade snittar med pepparrot, tångkaviar, citron och dill samt hummus. Jag städade och fixade guacumole, Ziizoo skar upp avocados till avocado-tomatsalsa och eftersom Migge kom lite tidigt fick han också vara med på ett hörn och skära morötter och selleri att dippa. Sen chillade vi bara hela kvällen, drack lite vin och pratade om väsentligheter. Och oväsentligheter. Fint var det!


Idag har jag tömt skafferiet för att bereda plats för nästa boende. Håller även på att frosta av frysen, lika bra att få det gjort medan det är kallt ute tänker jag. Har även fått svar från min mfs-handläggare gällande reseförsäkringen och ska träffa honom imorgon för att ordna de sista detaljerna. Skönt!

Nu ska jag läsa Jens uppsats och se om jag kan bidra med någonting kreativt, han ska ju lämna in om bara några dagar.

5 kommentarer:

  1. det var en mkt trevlig kväll!

    känns lite orättvist dock för det var ju JAG som gjorde så goda snittar, det var JAG som tog en så snygg bild på snittarna (förvisso med din nya fantastiska kamera) men det är inte JAG som får åka till Borneo.

    oh well...

    SvaraRadera
  2. Sannslöst tjusiga snittar. Trist att jag missade dom. Nu är du i alla fall inlagd i min RSS-läsare. Ser mycket fram emot att fly Malmövintern med inblickar i ett förhoppningsvis varmare Borneo. Lycka till och ses senare i vår! /Jens

    SvaraRadera
  3. Ja, det var synd att du missade snittarna Jens, du hade gillat dem! Själv tycker jag att det är synd att jag missar upplösningen av ditt uppsatsarbete det har varit jätteintressant att följa dig och dina tankegångar! Lycka till med finputsningen och framläggningen, jag är övertygad om att det kommer gå superbra. Vi hörs och vi ses som sagt i vår!
    /Benni

    SvaraRadera
  4. Karo, misströsta inte. Medan du kan sitta hemma och äta snitsiga snittar och umgås med alla våra fina vänner ska jag jobba i alldeles för hett klimat, försöka förstå människor som inte talar samma språk, bli åksjuk på bussar och båtar, fightas med moskitos och äta mediciner. Jag kommer knappt att ha internet och pga av värmen kommer jag förmodligen att svettas ner mina kläder och behöva tvätta jätteofta. Förmodligen kommer jag också att utsätta mig för en överdos av UV-strålning och bli sådär jobbigt brun. Dessutom vet man aldrig vilka märkliga och farliga djur jag kan springa på i djungeln. Det är ett hårt jobb men nån måste ju göra det.

    SvaraRadera
  5. jag tycker verkligen synd om dig Benni, verkligen...

    SvaraRadera