I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

tisdag 7 december 2010

Redan december

Jag har varit lite krasslig i veckan och har inte alls kunnat fokusera så mycket som jag velat på arbetsprocessen, men några små steg på vägen har jag tagit i alla fall. Vaccinerade mig i tisdags, två sprutor i varje arm, så nu bör jag inte få hepatit, kolera, tyfoidfeber eller japansk encefalit under min resa och det är ju skönt. Ska på återbesök i mellandagarna för ytterligare en dos av japansk encefalit.

Jag har även träffat en forskare vid universitetet som ganska precis kom hem från en studie i Indonesien. Hon har varit i just den stad jag kommer att ha min utgångspunkt, Pontianak, och det kändes skönt att prata med någon som känner till miljön och kulturen så pass väl. Jag fick en hel del praktiska tips och råd av henne som jag ska bära med mig och tänka på.

Korrespondensen har fortsatt att rulla på i veckan och jag har fått kontakt med en politiker som kan koppla mig vidare mot jordbruks- och skogsdepartement, strålande! Jag har även fått information om svenska företags markanvändning i regionen och tänker att jag ska följa upp det ganska noggrant, försöka göra intervjuer med människor som arbetar på den aktuella plantagen, människor som tidigare använt den marken till något annat etc. Jag tror att det kan bidra till en ganska tydlig koppling mellan konsumtion och produktion, även om mitt fokus inte läggs där så blir det ändå tydligt för läsaren.

Imorgon bär det av mot Göteborg för förberedelsekurs, det ska bli spännande. Vi kommer att ha både föreläsningar och gruppdiskussioner om våra respektive projekt och vi kommer att få träffa tidigare mfs-studenter samt andra universitetsanknutna som har erfarenhet av de länder vi ska åka till. Jag tror vi blir ca 35-40 studenter allt som allt. Kul att utbyta lite tankar och erfarenheter med andra som är i samma situation.

Veckans bok; Den kvalitativa forskningsintervjun av Kvale & Brinkmann
Veckans projekt; Skapa en relationskarta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar