I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

tisdag 21 december 2010

Mamma, jag försöker verkligen att undvika att dö under resan.

Det är fixa-ärende-dagen idag och jag har hunnit med lite av varje. Var först inne på Forex för att växla pengar. Jag hade i förväg beställt växel via deras hemsida, motsvarande ca 5000 kr i indonesiska rupiah och 1000 kr i Malaysiska ringgit. När jag ska betala säger expediten att det blir ca 1600 kr. Eftersom 5000+1000 inte blir 1600 kr så svarar jag typ -Ahh, ehh ... va? varpå hon svarar lite smånonchalant -Ja, det är det du har beställt. Eftersom jag fortfarande ser undrande ut och har min panna i djupa veck visar hon mig papperet med min beställning, där det står 6.000.000 rupiah + 500 ringgit. 6 miljoner, inte 600.000 som expediten hade läst. Hon inser dock sitt misstag och rättar sig. Typiskt att jag inte bara hade kunnat vara lite mer disträ, jag hade ju kunnat göra världens klipp! Men jag är i alla fall mångmiljonär idag och det känns ju spännande. :)

Efter Forex bestämde jag mig för att kolla efter skor, mina receptorskor är så slitna och jag vill gärna ha nya, dock är det inte riktigt säsong för luftiga nätskor just nu, så det blev inget skoinköp. Vandrade istället vidare till apoteket där det inhandlades lite av varje;


Impregnerat moskitonät, sårtvätt, gasbinda, plåster, steril kompress, antibakteriell sprit, after sun, otrivin, ipren, alvedon, spf, bamyl, myggmedel, alsolgel, resorb, dimor, xylocain, kirurgtejp, våtservetter, skavsårsplåster, Micropur Forte (vattenreningstabletter), antiseptisk kräm, åksjuketabletter (mot de långa bussturer jag måste företa mig på dåliga vägar för att förnya mitt visum var 30:e dag) samt resetandborste. Vad som än drabbar mig är jag väl förberedd! :)

Tog en tur till Naturkompaniet också. Jag har en tendens att drabbas av babylonsjuka varje gång jag sätter foten innanför dörren i denna butik, så även denna gång. Moskitonätet inhandlades där, samt en sån här ficka som man kan ha pengar och kort i innanför byxlinningen. Eftersom jag tappat bort min mössa som jag köpte i samma butik för ett par månader sen så köpte jag en ny likadan, fast röd den här gången. 

Efter inköpsrundan begav jag mig hemåt för att träffa en tjej som vill hyra min lägenhet medan jag är iväg. Jag visade henne runt i lägenheten och på gården och hon var jättetrevlig och verkade pålitlig så vi kom överens om att hon ska hyra den medan jag är borta. Vi skrev hyresavtal och gjorde klart med allt så nu behöver jag inte oroa mig för det heller. Skönt! Den senaste timmen har jag ägnat åt att meddela andra spekulanter att lägenheten har blivit uthyrd.

Nu ska jag ge mig på att fixa vegansillen... håll tummarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar