I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

torsdag 16 december 2010

Jag har aldrig mailat så mycket som under förberedelserna till denna studie och jag överdriver inte om jag säger att jag skickat mellan 200 och 300 mail sammanlagt till en mängd olika människor och institutioner under förarbetet till denna studie. Det får en lätt att tänka på hur studien skulle ha lagts upp om den utförts för 15 år sedan, innan det fanns möjlighet att kontakta människor på vitt skilda platser på planeten på ett så pass enkelt och snabbt sätt. Givetvis kan man ju också fundera över vem som har tillgång till de faktiska resurser som krävs för att kunna kommunicera på det sättet.

Nåväl. Jag har bokat resa! Precis som planerat åker jag den 5 januari och kommer tillbaka den 17 mars. Jag har mailat Sanna angående information om försäkringen via kammarkollegiet och hoppas kunna få det löst inom kort. Jag har även mailat MG och TB för att få tillgång till de artiklar jag blivit rekommenderad att läsa samt bestämt träff med EN i Jakarta den 7 januari. Nu efter att resan är bokad känns det verkligen som att stå med ena benet långt borta i sydostasien. Det andra benet står dock fortfarande på svensk mark och de närmsta dagarna väntar ganska mycket arbete och lite julfirande. Däremellan försöker jag läsa så mycket som möjligt, Latour är faktiskt ganska festlig och mer lättläst än jag trodde att han skulle vara. Texterna om intervjuteknik som jag fick av MG är också väldigt spännande. Han skickade även med en text som heter The community's toolbox som handlar om metoder för att närma sig olika typer av frågor, det verkar jätteintressant men också ganska svårt som nybörjare, men jag ska försöka ta till mig så mycket som jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar