I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

fredag 10 december 2010

Förberedelsekurs Göteborg

Ok, jag är i Göteborg och deltar i förberedelsekursen som är obligatorisk att gå för alla som beviljats MFS och ska bege sig ut på fältstudier. Under gårdagen hade vi blandat med föreläsningar och diskussioner om utvecklingssamarbete, forskningsprocessen i en främmande kontext, metodfrågor och etiska dilemman som kan uppstå. Jag skulle beskriva nivån som ganska bra med hänsyn till att alla deltagare har olika ämnesinriktningar, olika metoder, ska till helt olika länder och därmed kommer att möta olika kulturer. För min egen del hade jag tur och fick möjlighet att samtala med en doktorand i humanekologi som gjort fältstudier på Borneo och hade värdefulla synpunkter på min arbetsprocess. Minst lika roligt var det att idag träffa en antropolog som fältarbetat på framför allt Java. Min förståelse för kulturen och vad jag kan förvänta mig ökar hela tiden och fler och fler pusselbitar faller på plats, jag börjar få en allt tydligare bild av min arbetsprocess, vad jag kan och bör göra och vad jag inte bör göra. Det mest spännande under den här kursen har dock varit att träffa andra MFSare och höra om deras studier, bakgrund och arbetssätt. Det är verkligen många som fått möjlighet att göra spännande projekt och jag hoppas kunna följa upp och läsa några av uppsatserna senare. Det är verkligen ett lovvärt initiativ av SIDA att ge studenter möjligheten att utvecklas inom sina respektive ämnesområden på det här sättet och jag är helt säker på att många utvecklas även som människor.

Idag har vi haft föreläsning om personlig hälsa och kulturmöten och efter lunch återstår ett pass om personlig säkerhet. Jag måste ta reda på lite mer om den försäkring som universitetet tydligen ska teckna på oss genom kammarkollegiet, jag har tidigare fått information om att vi ska bekosta reseförsäkring själva men det vore ju fint att slippa den kostnaden förstås.

Ah, det är fint att sitta här på cafét, titta ut över snötyngda grenar och drömma sig bort till regnskogen. Snart är jag där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar