I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

fredag 31 december 2010

Karmakontot

Precis så här i skiftet mellan två år lockas man som oftast att försöka sammanfatta det gångna året och fundera över förväntningar på det kommande. Det ska inte jag göra, i alla fall inte just nu för jag har verkligen inte tid. 2010 lever bara i några få timmar till och på de timmarna ska jag hinna fixa mat, fixa mig och bege mig mot Nöbbelöv för nyårsfirande, eller rättare sagt nyårshäng, för vi ska inte fira sådär väldans mycket.



Däremot ville jag bara som hastigast om berätta om en grej som hände igår kväll. Hade varit i Malmö och hälsat på en vän, tog bussen hem vid midnatt och cyklade sedan från busshållplatsen och hem. Väl hemma var jag i färd med att göra mig redo för sängen när telefonen ringer kl 01.30 ca, från ett nummer som är för mig helt obekant. Folk brukar oftast inte ringa mig så sent från okända nummer så jag var lite skeptisk men svarade ändå. På knagglig engelska frågar någon om jag är Erika. -Nja, Benita heter jag (fast Erika är mitt mellannamn). -Yes, yes, Benita, right. Did you lose something? Ok. Jag fattar ingenting och undrar vem den här snubben är, vad han vill mig och varifrån han fått tag på mitt nummer. -What do you mean? svarar jag ganska kort. -Well, did you lose something today? Jag börjar förstå att det inte är någon busringning och funderar över vad han menar. Så slår tanken mig att jag kanske kan ha tappat något på färden mellan bussen och hemmet. Känner försiktigt på bakfickan och inser att plånboken är borta, dvs alla mina bankkort, körkort, studentkort, pengar etc. Borta. Springer till jackan och kollar om jag kan ha lagt den där, men där finns inget. -Do you mean that green silky thing with my cards in it? Did you find it? -Well, yes. I found your name on the cards and searched for you on eniro and found this number. Vi fortsatte prata en kort stund och jag fick komma över och hämta den hemma hos honom, en kort cykeltur härifrån. Allt fanns kvar, allt. Och jag är så enormt tacksam över att han hittade den och ringde. Hade han inte gjort det hade det blivit enormt problematiskt med min resa. Jag tvivlar på att banken hade kunnat fixa fram ett nytt bankkort på ett par dagar, dessutom är min flygbiljett kopplad till mitt bankkort så det hade också kunnat bli problematiskt. Ah, det hade verkligen kunnat bli katastrof!



Så, för att extremt kortfattat sammanfatta detta året så har jag tappat både mobilen och plånboken när jag cyklat och vid båda tillfällena fått tillbaka dem från vänliga, hjälpsamma människor. Jag tror att det är dags att fylla på karmakontot för den turen har man faktiskt inte varje dag!

Ta hand om er, ha en skön kväll och ett alldeles fantastiskt gott nytt år!

/B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar