I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

onsdag 29 december 2010

Packningsbestyr

Det är ungefär en vecka kvar tills avresa, jag har haft så gott om tid på mig till förberedelser så jag kan inte riktigt påstå att jag känner mig stressad, mest bara peppad, det ska bli kul! Fast jag kommer såklart att sakna människorna och livet här. 3 månader är inte så himla lång tid men det blir ändå påtagligt att den vanliga tillvaron byts ut mot en annan. Jag kommer att missa saker. Det är inte hela världen. Det gör man ju hela tiden ändå. Och jag kommer uppleva en massa saker och träffa massor av människor som jag inte skulle få tillfälle att göra om jag var kvar här. Jo, klart jag är peppad!

Jag har haft ett par lediga dagar och har hunnit fixa med en hel del saker. Jag har tagit dos nr 2 av japansk encefalit och köpt malariaprofylax. Efter varningar från flera håll vad gäller biverkningar av Lariam bestämde jag mig för att köra på Malarone istället, lite besvärligare och dyrare, men det vore inte så himla ball om hela studien förstördes av att jag fick vanföreställningar och mardrömmar...




What else? Jo, jag har tvättat idag och börjat fixa med packningen. Har inte riktigt bestämt vilka väskor jag ska ha. Förmodligen kör jag på min backpack plus min corker som handbagage. Måste provpacka för att se om jag får plats med allt. Jag brukar inte resa med ett så tilltaget reseapotek och så pass mycket utrustning som det ju ändå blir. Och till det vill jag gärna ha med mig en eller ett par böcker. Ja... jag får provpacka och se helt enkelt. Vill förstås få plats med kamerautrustning och dator i handbagaget, är rädd att det ska gå sönder om det ligger i det incheckade bagaget. Men om det inte får plats i min corker får jag bara ta en vanlig kabinväska som handbagage istället, det är inte hela världen och förmodligen får min corker ändå plats i kabinväskan så jag kan ta med den ändå.



Sen är det ju det kluriga lilla problemet med nikotin. Ta med eller inte ta med, det är frågan... ???


Håller även som bäst på med att tömma lite i skåp och lådor i lägenheten så att det blir beboeligt för L som ska bo här under tiden jag är iväg. Jo, det tar sig, det gör det. 

Jag köpte förresten nya skor också. Jag brukar verkligen inte spendera så mycket pengar som jag gjort den sista tiden men skor är viktigt. Jag gillar att gå och ta mig fram till fots så mycket som möjligt när jag reser och ska man gå mycket behöver man bra skor. Har letat efter bra skor i nån månad nu och bestämde mig igår för att köpa ett par Salomon Neon GTX som var prissänkta på rean. Därmed inte sagt att det var billiga men jag är nöjd ändå. Bra skor är alltid en bra investering, dels är det sjukt mycket bättre för fötterna, dels håller de väldigt mycket längre än lågprisskor så slår man ut det över tid betalar man ungefär lika mycket för bra skor som för dåliga. Ok, jag svamlar, men jag gillar bra skor helt enkelt. 

Salomon Neon GTX W - Rätt schyssta va? Och snabbsnörning också, jag gillar't!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar