I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

måndag 18 oktober 2010

Intervju

Idag har jag genomfört den första intervjun som har med uppsatsen att göra. Eller egentligen är den en del av metodkursen som jag läser men eftersom jag valt att fråga om inköpsvanor samt attityder kring miljöfrågor och palmolja så kan jag ju använda underlaget i min uppsats om jag vill. Det var hur som helst en rolig erfarenhet och även om jag tycker att det gick ganska bra lärde jag mig också att det kan vara svårt med kvalitativa intervjuer, det går som inte riktigt att förbereda sig på allt, oväntade saker kan dyka upp i diskussioner och samtalet kan ledas i en annan riktning än vad man tänkt. I ett sånt läge är det viktigt att följa med i den riktning samtalet tar men även att kunna komma tillbaka till ämnet om det flyter iväg för mycket. Under förberedelserna till intervjun har jag märkt hur svårt det är att ställa öppna frågor som inte känns värderande, kanske speciellt som det berör ett ämne som inte är värderingsfritt. Skönt att ha den delen klar i alla fall! Även enkätunderlaget är klart och nu återstår ett par punkter de närmsta dagarna, dock ganska omfattande sådana. Dels ska jag läsa klart valda delar i doktorsavhandlingen jag valt och reflektera över vilka metoder som valts, teoretiska perspektiv etc. och skriva ett par sidor om det. Sen ska jag även skriva ett par sidor om metod och teoretiska perspektiv som jag själv tycker är viktiga i min uppsats. Och inte minst! Skriva klart projektbeskrivningen om MFS. Har kommit en god bit på väg men nån sida till skulle jag behöva skriva. Har försökt på alla möjliga och omöjliga vis att få tag på fälthandledare men jag går bet och måste återigen pusha för att institutionen hjälper till, om det nu går. Hoppas!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar