I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

torsdag 14 oktober 2010

GIS?!

Idag har varit en bra dag sett ur uppsatssynpunkt. Mötet med handledaren var mycket givande och jag fick klarhet i min frågeställning och hur jag kan lägga upp metodiken. Det blir definitivt pluggkväll efter bion, jag ska skriva av mig om allt som kom upp idag medan jag fortfarande har det fräscht i minnet. Nytt fokus: informationsflöden. Återkommer med mer specifik frågeställning efter att jag formulerat den för mig själv. :)

Hade även en föreläsning med Love Eriksen som berättade om sin doktorsavhandling, där han skriver om olika indianstammars utbredning i Amazonas. Han har använt sig av GIS som verktyg för att sammankoppla olika typer av information och därigenom skapa sig en bild av hur utbredningen sett ut vid olika tidpunkter. Därifrån har han sedan dragit slutsatser om hur förflyttningar gått till, varför olika stammar valt att överge jordbrukssamhällen och istället försörja sig på jakt, fiske och samling etc. Det finns 200 olika språkfamiljer i Sydamerika. Den du! Som jämförelse kan man säga att Europa har 3...

Hur som helst blev jag än mer intresserad av GIS och tänker att det kan vara ett jättebra verktyg att jobba med som humanekolog och det visade sig att Love minsann inte läst mer än ca en termin GIS på universitetet så det skulle kanske inte behövas mer än så för att kunna utnyttja det som ett verktyg. Läser man mer än så går man in på hur systemen är uppbyggda, matematiska bakomliggande information om hur vektorer byggs upp i programmen etc. och så pass djupt behöver man ju inte gå för att kunna använda sig av det. Så... kanske blir det en termin GIS någon gång i framtiden. Om jag inte minns fel tror jag till och med att man kan läsa GIS som distanskurs via LU. Om man nu skulle vilja det. Ansökan till nästa termin har deadline imorgon... kanske värt att börja kika på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar