I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

måndag 7 februari 2011

Ny vecka, nya tag

De tre musketörerna
Ah, måndag morgon och dags att ta tag i saker och ting. Under förra veckan fick jag förvisso en del gjort vad gäller uppsatsen men inte riktigt så mycket som jag hade planerat, det gör iofs inte så mycket för nu efter jag fått uppleva några av de saker som gör Borneo så speciellt känner jag mig lugnare i att ta det lugnt och jobba, viljan att se vilda orangutaner och näsapor knycker inte lika mycket uppmärksamhet. Jag hade liksom inte varit helt nöjd om jag inte passat på att göra de där sakerna nu när jag faktiskt är här. Under förra veckan när Lina var här hade jag ju dessutom möjlighet att få sällskap på allt jag ville företa mig och det är ju inte fel! Vi har velat göra exakt samma saker så jag har inte alls behövt kompromissa med mina prioriteringar.

Närmast på schemat idag står planerande, att bestämma när jag ska åka tillbaka till Pontianak, vilka jag ska träffa där.. har tänkt att göra ett par intervjuer med NGO's. Sedan bestämma när och hur jag ska resa till fältområdet, hur länge jag ska stanna där och hur jag ska lägga upp mina sista två veckor här. Ska ju jobba med materialet men ska även passa på att dyka i Sipadan och hitta på lite andra saker under tiden, så jag måste ordna med resa och boende för den tiden också.

Vid sidan av detta håller jag som bäst på att plugga indonesiska, Mike tipsade om ett bra program för att lära sig språk och det går bra, jag hoppas kunna imponera lite när jag är tillbaka i Pontianak. :)

Apropå djur så åkte jag och Lina på en båttur igår kväll och lyckades få se Irrawaddy dolphine (Orcaella brevirostrisi Kuching wetlands, en ganska ovanlig liten delfin med en population på ca 7000 i hela världen varav ca 90 % i Bangladesh. På turen fick vi också syn på näsapor som satt och käkade i mangroveträden. Deras kost består till störst del av nya blad från detta träd, som dock innehåller ett ämne som skapar mycket gas i magen på de små krakarna, det är därför deras magar är så runda. Jag var lite förvånad över att de var så små, jag hade trott att de skulle vara lite större. Jag blev också förvånad över hur de lät, de hade massa ljud för sig och lät ungefär som katter, det hade jag inte en aning om men det är ju fint att man lär sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar