I denna blogg kan du följa mig på min fältstudie på Borneo där jag kommer undersöka hur den lokala kulturen och levnadsvillkoren påverkas av palmoljeindustrin. Fältstudien är sponsrad av SIDA och kommer utgöra grunden för min kandidatuppsats i humanekologi.

tisdag 2 november 2010

Guidebok

Idag fick jag hem en guidebok om Borneo med posten, Borneo Handbook  (Paul Dixon, Footprint, 3:e upplagan) som jag beställt från adlibris. Jag har bläddrat och drömt mig bort, funderat över vart jag kommer hamna, vad jag kommer se, vad jag själv kommer att skriva om mina upplevelser om några månader.

Det är en liten avdelning i boken om Kuala Lumpur. När jag var där för ett par år sedan kom vi fram en bit in på småtimmarna efter en resa som blivit kraftigt försenad på grund av trasigt flygplan från Tioman... och visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen för att sova men hittade ett hostel via vår finfina guidebok, dessvärre visade det sig vara fullbelagt för natten. När vi stod och överlade om hur vi skulle göra kom en annan gäst förbi och tipsade oss om att hon sett ett nyöppnat hostel bara längre ner på gatan och sa att det kanske kunde vara värt att prova där. Sagt och gjort, vi gick dit och det visade sig vara det bästa vi nånsin gjort (nåja, nästan). Mycket riktigt var det helt nyöppnat och fräscht, personalen var fantastisk och bjöd oss på öl och dajm i loungen medan vi pratade om Sverige, resor och resplaner. Husref, som var en av ägarna hade tidigare tävlat internationellt i hästhoppning och var vän med Malin Baryard. Hoppla. Vi fick dessutom sova gratis första natten eftersom vi checkade in efter midnatt. Husref var också mån om att påpeka att det de lagt mest pengar på när de byggde hostlet var duscharna, han ville att alla som bodde där skulle vilja duscha hela tiden för att minska risken för spridning av skadeinsekter etc. Och jo, man ville duscha hela tiden i de underbara vattenfallsduscharna. Vilka andra hostels har den lyxen?? Bedz, som hostlet heter är inte med i guideboken, vilket på sätt och vis är bra, det ökar ju chanserna för att det inte är fullbelagt ifall man kommer dit fler gånger. Men jag delar gärna med mig till den som läser bloggen. 58, Cangkat Bukit Bintang är adressen och de finns på internet också. Och på facebook förstås...

Ok, jag ska fortsätta läsa en stund. Har familj på väg hit från Frankrike, de lär väl komma hit om 2-3 timmar men risken finns att jag somnar innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar